Mijn verhaal VSO

Wat is dit?

We zijn het eens geworden over de schoolkeuze, met behulp van onze orthopedagoge Bieneke. Zij heeft geholpen een klas op te zetten in Emmen, voor kinderen die niet in een groep kunnen functioneren.

Deze klas is voor 4 tot 7 kinderen met 1 juf en 1 stagiaire.
Op deze manier kon Rik op een rustige manier de overstap naar het voortgezet onderwijs maken. Dit ging heel goed.

Het was wel een probleem om hem daar te krijgen. Rik gaat al vanaf het IOBK met een schooltaxi en die moet je aanvragen bij de gemeente. We werden bij het aanvragen voor het vervoer naar Emmen ook geholpen door een leerplichtambtenaar.
Op 15-10-2004 vroegen we het vervoer officieel bij de gemeente aan. Het verliep allemaal nogal moeizaam en we kregen maar geen antwoord. Ik besloot de burgemeester rechtsstreeks een brief te schrijven, wat mij door de afdeling leerlingenvervoer niet in dank afgenomen is.
Ik schreef de brief op 22-10-2004 en per 15-11-2004 kon Rik gebruik maken van het vervoer.

Nu lijkt het alsof ik geen geduld heb, maar ik weet zeker dat als ik er niet gelijk op deze manier werk van had gemaakt, het maanden was gaan duren, met als gevolg dat Rik dus nergens naar school zou kunnen.We zijn nu al vanaf de zomervakantie bezig met het oplossen van het schoolprobleem.
Meester Henk heeft Rik elke keer opnieuw opgevangen, maar dat kon ook niet eeuwig doorgaan. Niet lang nadat Rik naar Emmen is gegaan is meester Henk met pensioen gegaan en is de sluisgroep weg bezuinigd.

Het eerste jaar ging dus heel goed bij juf Ester en wat ook leuk was, Rik wilde vanaf de kleuterschool al kok worden en hij mocht regelmatig met de congierge Anis mee voor een kookles.

Het jaar daarop mocht Rik naar de klas van juf Marloes van de afdeling consumptief, echt wat voor Rik.
Ook meester Wieb is betrokken bij deze groep.
Marloes kon niet goed met Rik overweg. Zij wil ook niet de lesmethode hanteren die voor Rik is aanbevolen. Een lichtpuntje was dat meester Wieb en Rik het wel heel goed met elkaar konden vinden. Maar ja, Marloes had het voor het zeggen.

Bijkomend feit was dat de school uit zijn jasje was gegroeid en de praktijkklassen gingen verhuizen naar een andere locatie. Dit werd gewoon onder de lessen gedaan. Het andere gebouw moest helemaal opgeknapt en ingericht worden en de kinderen hadden daar tussen les.
Ook mochten ze tussendoor dingen slopen. Een mooie structuur voor kinderen die het moeten hebben van regelmaat en voorspelbaarheid.

Het ging dus niet goed meer.Rik moest weer getest worden en orthopedagoog Roelof, werd er bij gehaald. Wij hebben het nooit echt met deze orthopedagoog kunnen vinden. De gesprekken waren wel redelijk, maar als er dan een handelingsplan kwam, had hij maar zo zijn eigen dingen, die niet besproken waren toegevoegd. Ook moest Rik opnieuw een IQ test doen. Afgenomen door een persoon die hij niet kende en zo uit de klas gehaald. Het resultaat was schokkend. De kenmerken van NLD waren verdwenen en zijn scores waren zo laag dat hij als zwakzinnig werd bestempeld. Met alle gevolgen van dien.

We moesten ook weer een gesprek met de psychiater aanvragen, want Roelof vond dat de schoolactiviteiten maar afgebouwd moesten worden, want het zou toch niets worden.
We hebben de situatie aan de psychiater uitgelegd, die vervolgens een brief voor school heeft geschreven, waarin zij de school uitlegd dat Rik voorspelbaarheid, rust en regelmaat op school nodig heeft.
Rik blijft op school.

Het schooljaar erop is juf Marloes vertrokken. Ze is les gaan geven op een (normale) school. Dit is misschien ook wel beter. Ze gaf daar al af en toe les en de kinderen werd ook elke week verteld dat de kinderen op die school veel beter en slimmer waren.

Meester Wieb geeft dit jaar les.
Yippie. Een geweldig jaar, hij geeft de kinderen zelfvertrouwen, voor hem zijn ze wel goed. Hij heeft verschillende kinderen uit de groep weten te begeleiden naar het MBO. Rik heeft daarnaast 1 dag in de week kookles gevolgd bij de Studio 4 all via de stichting TNA. Hier waren 2 hele leuke koks, die een groep voornamelijk autistische jongeren begeleiden. En 1 dag liep hij stage in een restaurant hier in de buurt. Deze kok, is een van weinig woorden, maar kan heel goed met Rik overweg. Rik heeft er nu een bijbaantje.

Meester Wieb was helemaal overtuigd van Rik zijn kunnen. Bij hem heeft Rik allerlei certificaten gehaald, waardoor hij toegang kon krijgen tot het MBO. We moesten alleen het MBO er nog van overtuigen.
Meester Wieb is ook meegeweest naar de intake gesprekken.
Dat is maar goed ook, want die hadden wel twijfels en zijn helemaal niet ingesteld op kinderen die zoveel zorg nodig hebben.
Meester Wieb heeft ze wel met zijn enthousiastme kunnen overtuigen en we kregen een kans.

Wat een geluk dat we toch altijd weer zulke mensen tegenkomen. Je moet ze zoeken, maar ze zijn er echt!
Dit geldt zowel voor de meester als voor de begeleidende koks.


[ terug... ]Omhoog


Maak vrienden

ZELF MAAR NIET ALLEEN

  • ZELF MAAR NIET ALLEEN Ondersteuning bij de opvoeding van uw kind met ADHD, PDD-NOS. www.adhdcluster4uwervaring.mysites.nl

TWITTER MIRAN VOS


Copyright 2002-2018