Ľ Actueel

Wat is dit?

19-07-2012

De situatie op dit moment is dat Rik is gestopt met school. Niveau 2 zat er niet in, omdat hij de theoretische vakken niet onder de knie kan krijgen. Hij is er ook klaar mee en wil graag aan het werk. In februari heeft hij zijn diploma Horeca assistent uitgereikt gekregen en wil in de praktijk verder leren.

Na een tijdje gewerkt te hebben in de uitgaanshoreca, hebben we in overleg besloten eerst werkervaring op te doen in een instellingskeuken. Hier werkt Rik sinds maart 2012 en dat gaat tot nu toe heel goed. Rik zijn droom is in de toekomst een broodjeservice te beginnen, hier komt heel wat bij kijken en om werkervaring en arbeidsritme op te doen en nieuwe vaardigheden aan te kunnen leren hebben we gekozen voor een relatief overzichtelijke werkomgeving.
Meer over werkervaring in Aan het werk 2012

24-08-2011

Gisteren zijn we voor de 2e keer naar een test van het CBR geweest, behalve de kosten voor de lesauto waren hier verder geen kosten aan verbonden. Rik moet nu een rijtest afleggen in een automaat en deze keer in Winschoten.
Dhr. van der Smitte neemt de test af en komt over als een heel vriendelijk en rustig persoon. Rik vertrekt voor de test en ik blijf met Ludolf Niemeijer achter bij het CBR.
Bij terugkomst nodigt Dhr. van der Smitte ons uit bij het gesprek aan te schuiven. Hij vraagt Rik hoe hij vondt dat het ging en Rik vondt het beter gaan dan de vorige keer.

Dhr. van der Smitte vondt het echter niet goed genoeg, maar had een hele duidelijke uitleg wat het probleem is.
Rik zijn reactievermogen is niet goed genoeg en dat heeft hij aan de hand van situaties die onderweg voorgekomen zijn uitgelegd. Hier is Rik het wel mee eens. Hij is natuurlijk wel sneu, want het advies is voorlopig geen rijles meer te volgen, want het probleem is alleen daarmee niet op te lossen.

Maar Dhr. van der Smitte heet ook gezegd dat dat niet betekend dat hij nooit meer auto mag rijden. Hij heeft geadviseerd contact op te nemen met een arts, om te kijken of er trainingen/medicatie of wat dan ook is om het reactievermogen te verbeteren/trainen.

Rik gaat na de vakantie in iedersgeval mee naar Jiu-Jitsu omdat van sport bekend is dat het goed is voor je reactievermogen, maar of dit genoeg is voor de situatie op de weg weet ik niet, natuurlijk nemen wij contact op met de arts, maar als iemand hier ervaring mee heeft en tips heeft hoor ik die natuurlijk graag.

Wij geven nog niet op, maar het belangrijkste is natuurlijk dat als hij wil autorijden dat het veilig kan en we gaan verder zoeken naar een oplossing.

29-06-2011

Hallo,

Er zijn weer nieuwe feiten. Helaas kan het niet altijd positief zijn en zo hebben we ook deze keer weer een tegenslag moeten verwerken en oplossen.

Rik werkt niet meer bij de Boerderij. Het ging steeds heel goed (zeiden ze). Ik kwam tenminste 1 keer in de week Rik ophalen om te informeren hoe het ging. Het was altijd goed en ze waren steeds zeer tevreden. We hadden overlegd of Rik het volgende jaar daar kon blijven voor de vervolg opleiding op niveau 2 en dat kon.

Op een dag belt Merijn (de eigenaar) dat het niet zo goed ging die dag met Rik en dat ik hem beter op kon halen. Dat heb ik gedaan, maar verder was er niet veel aan de hand. Wel wou hij Frans (begeleider) even spreken.Die heeft dezelfde dag nog telefonisch contact gehad met Merijn en een afspraak voor een gesprek gemaakt.

Dat is een paar dagen later ook gebeurd. Daar kregen Rik en Frans te horen dat ze niet meer verder wilden met Rik en Merijn zei dat hij nog contact met mij zou opnemen. Dit moet tot op de dag van vandaag nog gebeuren. Ik heb ook geen contact opgenomen, want ik voelde me knap belazerd. Altijd ben ik bereikbaar en informeer ik en dan krijg je dit. Met ook nog de boodschap "Rik komt er wel, hij heeft zoveel begeleiding". Dit is niet de eerste keer dat ik die opmerking hoor en heb dus ook besloten mijn strategie te wijzigen. Rik red het namelijk alleen maar, als hij ook een werkplek heeft.

Nu dan maar het goede nieuws. Het Alfa-college heeft het goed opgepakt. Rik kon onmiddelijk weer alle dagen op school terecht. 1 dag theorie en 4 dagen in de keuken van het schoolrestaurant.

Die keuken is nu dicht en er is een werkplek voor hem geregeld bij l'Eetudiť, dit is ook een restaurant die aan de school verbonden is. Ik ben daar nog niet geweest, Frans heeft alles geregeld en het lijkt mij voorlopig ook niet verstandig daar een kijkje te nemen, hoe graag ik dat ook zou willen.

Rik doet het heel goed op school en hij mag volgend jaar niveau 2 bij het Alfa-college volgen. Voor het eerste jaar kan hij in ieders geval zijn stage volgen bij l'eetudiť. Ik ben Frans en de school natuurlijk heel dankbaar voor deze oplossing die ze heel snel voor elkaar hebben gekregen. Natuurlijk heeft Rik het ook aan zich zelf te danken, want hij heeft op school en op stage laten zien dat hij het kan en dat hij wil.

Ondanks alles heeft hij heel veel geleerd bij de Boerderij en vind ik het dus ook heel jammer dat het op deze manier gelopen is, aangezien Merijn verder geen uitleg heeft gegeven ga ik er van uit, dat hij de situatie zelf niet meer aan kon. Hij had inmiddels al meerdere jongeren met "problemen" aangenomen, een nobel doel natuurlijk en niet te vergeten, goedkope werkkrachten, maar je moet ze wel allemaal kunnen begeleiden.

Nou, ik sluit nu eerst maar af met: Na regen, komt zonneschijn. We zien de toekomst nog steeds hoopvol tegemoet en gaan zo eerst genieten van onze vakantie en ik wens ieder ander hetzelfde.


22 mei 2011

Hallo,

Even wat heel anders. Ik ben benaderd door Linda, die in de hulpverlening van haar dochter steeds vastloopt bij de instanties. Wie heeft hier ervaring mee in het midden van het land en kan Linda hierin wat tips geven. Haar verhaal kun je lezen onder het kopje UW ERVARING. Het zou mooi zijn als we elkaar zo kunnen helpen.

Hallo, 22 mei 2011
Het is allemaal al weer even geleden. Rik werkt nog steeds bij de Boerderij en het gaat nog steeds goed.De test bij het CBR is niet goed gegaan. De arts heeft gezegd dat hij alleen nog maar in een automaat mag rijden. Rik is dus overgestapt naar een andere rijschool en na 5 lessen moet hij een nieuwe test aanvragen bij het CBR. Kijken hoe dit weer afloopt. We wachten nog steeds op het examen van school. Ik krijg wel steeds berichten dat het goed gaat, maar er gebeurt verder niets. Ook dit wachten we dus nog maar even af.

Rik is 19, werkt 4 a 5 dagen in de week bij De Boerderij in de keuken, wat nog steeds heel erg leuk is en waar hij alle mogelijkheden krijgt om zich te ontwikkelen. Omdat hij daar een leer/werk plaats heeft voor school en een Wajong uitkering ontvangt, zodat hij daar ook kan leren op zijn eigen tempo en er geen druk op staat dat hij voor de werkgever alleen maar productief moet zijn, is dit voor hem een uitstekende mogelijkheid het vak te leren. Rik gaat volgens zijn baas Merijn en zijn chef Hendrika ook goed vooruit.

Dit alles op orde te hebben was het tijd voor een nieuwe stap. RIJBEWIJS HALEN. Rik kan met zijn inkomen zijn rijlessen zelf betalen en heeft er ook zin in. Dus ingeschreven voor een proefles. Harstikke zenuwachtig staat hij te wachten op de lesauto. Zijn instructrice Lydia stelt zich aan hem voor en we zeggen verder niets.
Rik vertrekt hortend en stotend voor zijn eerste rijles.
Hij vondt het hartstikke leuk, maar super spannend.

De tweede les komt Lydia hem ophalen en ik stond met Rik te wachten. Nog een keer gereden en na die tijd een gesprekje. Ze merkte wel dat er iets met Rik was. Hij was heel onzeker en...........

Ik vertelde dus dat hij ADHD had en nog wat dingetjes.
Oh zei ze. Dat heeft mijn zoon ook en hij heeft ook zijn rijbewijs gehaalt. Ik vroeg haar of ze dacht dat zij het Rik ook zou kunnen leren, want lang niet iedereen kan dat.
Daar zag ze geen enkel probleem in. Ze kunnen het goed met elkaar vinden en geduld heeft ze wel.

We zijn nu een les of 8 verder en het gaat ook heel goed.
Lydia vertelde dat we voor het CBR wel even een eigen verklaring aan moesten vragen bij het gemeentehuis, want zo waren de regels. Verder wist ze zelf ook niet helemaal hoe het werkte. Oke dachten we, die halen we wel even. Op het gemeentehuis een verklaring gevraagd en die kregen we ook als we even 25 euro wilden betalen. Nou dat moest dan maar. Verklaring ingevuld en een brief van de psychiater erbij en opgestuur, waarin stond dat Rik niet onder behandeling is, geen medicatie gebruikt en dat het hem goed gaat.

Na een tijdje kregen we bericht van het CBR, Rik moest zich melden bij een onafhankelijke psychiater in Winschoten in ons geval, die zou rapport op maken voor het CBR en of we even contant en gepast 213 euro bij haar af wilden rekenen.

Wij er heen, met lood in de schoenen, want als zij nee zou zeggen, kon Rik zijn rijbewijs wel vergeten. Na ruim een half uur wachten, de afspraak was om 14.15 en om 14.50 waren wij eens aan de beurt, stonden we na 20 minuten en 213 euro armer weer op straat. Het goede nieuws was wel dat Rik NORMAAL was bevonden en dat ze geen belemmering zag om het CBR mee te delen dat Rik als het zover was wel examen voor zijn rijbewijs mocht doen. Ook vertelde zij er nog bij dat hij van het CBR geen permanent rijbewijs zou krijgen, deze test moet afhankelijk van wat het CBR beslist elke 3 tot 5 jaar.

Dit was de psychiater, we zijn er nog niet, want dit rapport gaat naar het CBR en een onafhankelijk medisch specialist moet nu nog zijn eind uitspraak doen. We wachten dus maar even af hoe en hoe duur dit uit gaat vallen.

Toen ik de brief van het CBR kreeg heb ik gelijk op internet gekeken of dit allemaal wel mocht. En natuurlijk, het mag. Op de site van Radar staan ook de meest bizare verhalen over dit onderwerp en ook de Stichting Balans is er mee bezig de regering te overtuigen dat dit zo niet kan.

Rik gaat lekker door met zijn rijlessen en zijn instructrice Lydia heeft hem al gebeld en gevraagd hoe het allemaal ging en hoe het afgelopen was. Zij schrok zich dood van deze bedragen en komende week wil ik nog een gesprek met haar plannen om alles te vertellen.

Ik hoop natuurlijk dat er snel een wetsverandering komt, maar in de eerste plaats dat Rik gewoon slaagt voor zijn rijbewijs. Als het zover is laat ik dat natuurlijk weten en dat geldt ook voor het geval ze nog meer rare ideeŽn hebben bij het CBR.

Wordt vervolgd......

16 juli 2010

Gisteren zijn we voor het afsluitend gesprek bij De Boerderij geweest, gelukkig is alles goed verlopen.
Uit het gesprek bleek nogmaals dat ze tevreden waren over Rik en dat hij daar voor het volgende schooljaar een BBL-plaats kan krijgen.
En wat heel erg leuk is, hij kan daar deze week al beginnen met vakantiewerk. Dit is helemaal super. Nu kan Rik alvast echt wennen aan zijn nieuwe werkplek, voordat hij met zijn nieuwe opleiding begint. Rik heeft er ook erg veel zin in.

Uit het gesprek bleek nogmaals hoe leuk Merijn het ook vindt om juist dit soort jongens te begeleiden en op te leiden en ook zijn team is er helemaal op ingesteld.

Voor Rik duurde dit gesprek te lang en hij ging al vast met 1 van zijn collega's praten. Zo snel heeft hij zich nog nooit ergens op zijn gemak gevoeld. Heerlijk om te zien en dit is te danken aan de hartelijkheid die het hele team uitstraald, maar ook aan de afgelopen 2 jaar, waar het team van eetcafe De Buurvrouw en zijn mentor op school Dhr. v.d. Zwaag Rik hebben begeleid, naar wat hij nu is en kan. Het gaat nu natuurlijk allemaal over de nieuwe periode en daar zullen we ons ook verder op richten, maar ook deze mensen hebben geweldig werk afgeleverd.

Ik heb altijd veel opmerkingen bij het onderwijs van tegenwoordig, voor dit soort jongeren. Voor hun zou er naar mijn mening weer een gewone ouderwetse vakschool moeten komen, waar het niet gericht is op competenties en allerlei randvakken, maar dankzij dit soort mensen is er toch de mogelijkheid voor hun een vak te leren. Het vergt heel veel van hun, want het is niet gemakkelijk. En al moet je er naar zoeken, gelukkig bestaan ze.

We zullen zien hoe het volgend schooljaar verloopt, ik heb Rik op het allerlaatste moment nog in geschreven op een BBL opleiding en ik hoop dat ook dit goed komt. Tot nu toe heb ik nog geen reactie van school.

Wordt vervolgd......


15 juli 2010

SUCCES! Daar lijkt het in ieders geval op. Ik zal eerst even vertellen wat er de afgelopen maand allemaal gebeurt is. Wij waren bezig met het UWV om een Wajong status voor Rik aan te vragen om toegang te kunnen krijgen op het Rea-college. Na het eerste gesprek met de verzekeringsarts hadden wij een open dag op het Rea-college en hier bleek dat zij eigenlijk vooral gericht zijn op zakelijke dienstverlening en dat ze helemaal niets hebben met horeca. Dit viel dus ook af.

Daarna hadden we het 2e gesprek bij het UWV met de arbeidsdeskundige. Zij en de verzekeringsarts hadden Rik al besproken en hij kwam zeker in aanmerking voor een Wajong uitkering. Wij vertelden dat het Rea-college niet door ging, maar dat maakte geen verschil. We hadden nog meer opties en die konden wij allemaal gewoon proberen. Als het dan allemaal niet zou lukken, dan kan er via het UWV misschien ook nog een leerwerkplek gezocht worden.
Rik krijgt in ieders geval vanaf augustus as. een uitkering.

De orthopedagogen hebben nog wel heel erg hun best gedaan.
Ze hebben contact opgenomen met La Place voor een werkplaats met interne opleiding. Uitgelegd hoe het met Rik zat en hij kon wel langs komen voor een gesprek.
Een orthopedagoge, Rik en ik erheen, voor een informatief gesprek. Nogmaals uitgelegd wat het probleem was met Rik en dat gaf allemaal niets. Als de motivatie maar goed was, daar ging het allemaal om. Dus een afspraak gemaakt voor een sollicitatiegesprek.
Rik heeft samen met Frans (jobcoach/leermeester)een week lang geoefend met solliciteren en is zelfs naar een voor Rik onbekende geweest, om een proef sollicitatiegesprek te houden. Dit verliep heel goed.

Rik dus naar het sollicitatiegesprek. Ik zat buiten op het terras. Ik kon hun niet horen, maar ik kon Rik zijn houding wel zien en dat zag er goed uit. Na een half uurtje kwam Rik eraan, of ik er even bij kwam zitten.
De conclusie was, Rik was wel gemotiveerd en het sollicitatiegesprek was ook heel goed gegaan, maar hij voorzag problemen met de scholing. Wij waren zo flauw als wat, waar waren de voorgaande gesprekken dan goed voor geweest.

Gelukkig had Frans nog een adresje, bij de Boerderij in Slochteren. Daar is de eigenaar (Marijn), een bekende van Frans. Frans had al eens geinformeerd of Rik daar een stageplaats kon krijgen, maar het ging nu om een BBL plaats, 4 dagen in de week.

Frans en Rik samen naar Marijn toe en hebben een gesprek gehad. Rik mocht daar een week proeflopen om te zien hoe hij zijn werk deed en of hij in het team paste. Hij kon de woensdag daarop beginnen. Dit was afgelopen week.

Ik heb Rik deze week de hele week gebracht en gehaald. De eerste dag bleef ik op afstand, maar ze hadden me wel gezien en Marijn kwam gelijk kennis maken. Meteen een leuk gesprek en de volgende dag, als ik Rik weer op kwam halen mocht ik de Boerderij bij de Freylemaborg bekijken. Super leuk daar en wat nog belangrijker is, ik maakte kennis met het team, wat een geweldige mensen. Ze waren tevreden over Rik en hadden al snel besloten dat Rik daar mocht komen, komend schooljaar. Dit boven alle verwachting van mij, want als je Rik zag zitten, met zijn overschillige antwoorden en op de 2e dag dat ik daar samen met het team zat bijna een grote mond, dacht ik, daar gaat je kans, maar gelukkig was dat niet zo. Ze hebben daar ervaring met dit soort jongens en dat doen ze op een hele leuke (niet uit het boekje) manier. Gewoon met boerenverstand. Beter kun je het niet hebben. Vanmiddag hebben we het afsluitende gesprek, hoe nu verder en ik ben heel benieuwd wat daar uit komt, ik ga uit van een goede uitkomst, maar ja.........

Wordt vervolgd.


21 mei 2010

GEDONDER! Daar lijkt het tenminste op. Er komt steeds meer druk om een andere schoolkeuze te maken. We zouden op zoek gaan naar mogelijkheden om het voor Rik makkelijker te maken. En de orthopedagoge zou ons daar mee helpen.
Rik moest maar eens een beroepentest doen, misschien was er wel iets anders wat bij hem paste. Daar kwam uit dat Sociale Dienstverlening wel wat voor hem was. Dat was niet zo'n goede uitkomst, dat zijn allemaal opleidingen op een hoger niveau. Komt dus niet uit. We hadden al besproken wat eventueel wel of niet wat voor Rik was en we waren het gesprek met de school voor Maatwerk al aangegaan en ook uit dat gesprek, met een objectief iemand kwam uit dat Rik eigenlijk gewoon in de keuken wil werken.

Dit zint onze "hulpverlener" schijnbaar niet dus moest er nog meer gesproken en getest worden met Rik. Dus stel je de vraag vindt je dieren ook leuk. Natuurlijk zegt Rik ja en dus is er weer een nieuwe optie.
Er zijn nu al zoveel ideeŽn aangedragen bij Rik dat hij thuis amper te hanteren is, omdat hij niet weet waar hij aan toe is.

IK DACHT ALTIJD DAT ORTHOPEDAGOGEN HADDEN GELEERD DAT KINDEREN STRUCTUUR NODIG HADDEN, DIT IS DENK IK ALLEEN MAAR ALS HET HUN PAST.
Rik werd in ieders geval gek van al die "goed bedoelde" ideeŽn en adviezen. het volgende E-Mail gesprek volgde.


Goedemorgen allemaal,


Woensdag hebben Klaartje en ik een flinke tijd met Rik gepraat om te kijken hoe het nu moet voor volgend jaar. Ik begreep van hem dat school voor Maatwerk niet geschikt is. Jammer maar we kijken gewoon verder. Uit het gesprek (+ wat digitale testen) woensdag kwam naar voren dat dieren en mensen Rik interesseren. Ik ga proberen voor hem te regelen dat hij een dag of dagdeel mee kan lopen op de volgende scholen:
AOC Terra, Hereweg Groningen, opleiding dierverzorging, niveau 1
AlfaCollege, Dierenriemstraat Groningen, opleiding zorg en welzijn, niveau 1
Aangezien het hem beide wel leuk lijkt, hebben wij hem geadviseerd om in de omgeving te kijken naar een aantal bedrijven en te vragen of hij een dag of dagdeel mag meelopen. Met dhr. van der Zwaag is afgesproken dat dit ook onder schooltijd mag.
Ik heb nog geen data van eventuele meeloopdagen, ben er mee bezig en zodra ik meer weet stel ik jullie op de hoogte

Met vriendelijke groeten,

A d J


Goedenmiddag,


Vrijdag 27 mei kan Rik meelopen bij het AOC Terra. Hij moet om 9.00 uur bij de receptie zijn. Ik zorg wel dat ik er ook ben om hem in het begin even wegwijs te maken.


--
Met vriendelijke groeten,

A d J
CoŲrdinator Studie en handicap


Hallo,

Wij hebben een gesprek gehad bij Maatwerk en het was precies wat voor die tijd ook al besproken was en wat hij later ook nog weer telefonisch met jou besproken heeft, voor jongeren die niet weten wat ze willen. Daarnaast hebben ze 1 dag voor de theorie in klassen van 20 jongeren, dus dat veranderd het probleem niet.

Verder ben ik het er niet mee eens, al dat getest. Ik heb de vorige keer al verteld dat wij altijd dieren hebben gehad, geiten, kippen, varkens, honden, katten en een koe. Natuurlijk vindt Rik dieren leuk, maar niet om ze te verzorgen en al helemaal niet om de stront op te ruimen. Ook heeft hij al verschillende soorten tuinen mogen onderhouden, groente tuin, kruiden tuin, en bloemen tuin, het is geen stads kindje ofzo. Het is gewoon niets voor Rik.

Rik weet vanaf jongs af aan al dat hij de keuken in wil. Ik ben nu bezig met het UWV en het Rea-college. Dat wachten we eerst maar eens af.
Ook heb ik een onderwijzeres gevonden die gespecialiseerd is om kinderen met ADHD, PDD-NOS nieuwe dingen te leren en zij wil met Rik aan Nederlands en Engels werken.

Mijn vraag is op te houden Rik steeds andere dingen aan te praten, want hij vindt alles wel leuk als je het maar op de juiste manier brengt. Zorg en Welzijn vindt hij ook leuk kwam al uit de vorige test, maar wat hij daaraan leuk vindt, horen hoge opleidingen bij dus dit zaait alleen maar onrust.

Het antwoord op je mail is dus NEE. Rik gaat 27 mei niet naar AOC-Terra, maar gewoon naar stage.

Gr.

Miran

Ik was zo boos vandaag. Ze doen maar wat, je praat er met ze over en dan hebben ze alle begrip en weten ze wat je bedoeld en je draait je om en ze doen maar waar ze zin in hebben.
Ik ben dit spuugzat en ik zie dit ook steeds op andere scholen en bij andere kinderen gebeuren.
Daarom heb ik besloten om mijn ervaring niet alleen langer te delen via deze website, maar ook andere ouders die tegen dezelfde problemen aanlopen te ondersteunen.
Wilt u hier meer over weten kijk dan onder VECHT VOOR JE RECHT.

Wordt vervolgd............


17 mei 2010

Er zijn weer heel wat dingen gaande. Rik mag 3 jaar doen over de 2 jarige opleiding tot kok. Dit ging ook heel goed, maar er zijn nu wat serieuze problemen. Het MBO moet je afsluiten met voldoendes voor Nederlands en Engels. Deze vakken worden in grote groepen gegeven, waarin je jezelf verder moet redden. Dit werkt dus niet voor Rik, hij heeft nog nooit engelse les gehad en op het MBO gaan ze van een bepaald niveau uit en hebben ze geen beginnersniveau.
We zijn nu de mogelijkheden aan het onderzoeken.

De 1e die wij kunnen bedenken is bijles (het liefst thuis en alleen) in Engels en Nederlands, maar dat kost natuurlijk een paar centen.

Verder zijn wij erop gewezen dat het Noorderpoort ook de afdeling MAATWERK heeft, we zijn daar op gesprek geweest, bij een hele aardige man, met een hele goede instelling, die met een groep andere mensen deze onderwijs methode opgezet hebben om een groep jongeren die anders buiten de boot vallen de kans te geven een MBO diploma te halen. Dit is vooral voor jongeren die nog niet weten welke richting ze op willen en krijgen hier dan ook de mogelijkheid om in verschillende richtingen stage-ervaringen op te doen tot dat ze tegenkomeen wat ze leuk vinden. Het onderwijs is 4 dagen praktijk en 1 dag theorie.
De klas bestaat uit 20 jongeren, die les krijgen op een laptop, maar je moet wel zelfstandig je taken uit kunnen voeren. Dit was voor Rik dus niet de oplossing, maar ongetwijfeld voor een heleboel andere jongeren wel.

Dan is er nog een school van het Noorderpoort (zit trouwens op verschillende plaatsen in Nederland) en dat is het REA-COLLEGE.
Hier kun je alleen heen als je een Wajong-uitkering hebt. Wij hebben binnenkort een uitnodiging bij het Rea-college en daarna zal ik er wel wat meer over kunnen vertellen.
Wat ik tot nu toe weet is dat ze er onderwijs geven van basisonderwijs tot MBO 4 in theoretische vakken die je nodig hebt voor je opleiding, dus in Rik zijn geval Nederlands en Engels, op individueel niveau in hele kleine groepjes. Hiervoor ga je 1 dag in de week naar school. De vaktheorie leer je in de praktijk op je stage. De toelating schijnt alleen heel streng te zijn, want ze geven een diploma- en baangarantie en krijgen ook dan pas uitbetaald door het UWV.(vandaar dus de Wajong) dit is wat ik er nu van weet, zodra ik meer weet zal ik het bijstellen of aanvullen.

Vandaag zijn we dus naar het UWV geweest om die Wajong(uitkering) aan te vragen en we hadden een uitnodiging bij de verzekeringsart. Een hele aardige mevrouw die ons verhaal ook wel leek te begrijpen en ook duidelijk noteerde dat we niet voor een uitkering kwamen maar, omdat we een toegang naar het Rea-college wilden. Over een paar weken krijgen we een uitnodiging voor een gesprek met de arbeidsdeskundige en dan horen we ook of Rik wel of niet in aanmerking komt. Wordt vervolgd dus.

Bij links zal ik de links naar MAATWERK en het REA-COLLEGE zetten.

12 maart 2010

Vandaag ontving ik een mailtje van Martijn, die leerkracht is en in mijn verhaal veel dingen herkent. Hij vertelde dat hij een logeer-opvang is begonnen. Ik zal zijn site bij de links zetten.

Dit mailtje zette mij er toe aan mijn eigen site weer eens bij te werken.

We hebben de eerste 2 periodes van het 2e leerjaar op het MBO afgesloten. Ik heb de afgelopen week weer een gesprek gehad met v.d. Zwaag(leerkracht) en Frans(stagebegeleider).
en eerlijk gezegd valt de ontwikkeling van Rik dit jaar tegen. Hij heeft een aangepast programma op school en hij zou het hele programma dan in een derde leerjaar af kunnen ronden. Deze mogelijkheid wordt ons nog steeds geboden, maar er zijn ook andere opties ter sprake gekomen.

Het leren van de theorie gaat Rik steeds moeilijker af. Hij moet, als hij een diploma wil halen examen doen in Engels en Nederlands. Dit zijn vakken die hij niet beheerst. Ook moet de sneller en zelfstandiger gaan werken en ook daar zit niet veel groei in.

We hebben nog 13 weken en we gaan ook kijken hoe hij zich in die tijd verder ontwikkeld, maar het lijkt erop dat het heel moeilijk gaat worden.
Ook komt hij als hij doorgaat op deze school volgend jaar in een nieuwe klas met een nieuwe mentor en dat maakt het niet gemakkelijker. Vooral omdat Rik in het begin van het schooljaar altijd al tijd nodig heeft om erin te komen en weer aan de situatie moet wennen.

Daarom hebben we wat meer opties bekeken. Rik geeft aan dat hij het ook wel ziet zitten om meer praktijk te draaien, omdat hij het beste in de praktijk leert.
BBL (4 dagen werken + 1 dag school) is echter geen optie, omdat je dan toch betaald wordt en er ook een bepaalde produktie van je verwacht wordt. v.d. Zwaag en Frans brachten ter sprake dat een beschermde werkplek misschien een optie was en zouden even verder kijken.

Een paar dagen geleden had ik contact met Anyk (ambulant begeleider van school) die de begeleiding van Saskia over heeft genomen. Zij vertelde dat er nog een andere school is, het Rea-college. Dit is een MBO onderwijsinstelling die les geeft aan mensen met allerlei soorten beperkingen, maar je kunt er alleen terecht met een Wajong.

Natuurlijk heb ik gelijk de site van het Rea-college bekeken en opzich lijkt het me wel een mogelijkheid.
Ook heb ik vast papieren gedownload via het UWV voor de aanvraag van een Wajong-uitkering.

Ik moet mij verder nog in alles verdiepen en zal ook nog contact zoeken met het Rea-college om te kijken wat zij eventueel voor Rik zouden kunnen betekenen.
24 maart heb ik weer een gesprek hierover met Anyk en ik verwacht dat ook zij mij er meer over zal kunnen vertellen en zodra ik er meer van weet zal ik er natuurlijk over schrijven.

Kortom is de situatie dus zo, dat het allemaal niet zo loopt als dat we hadden gehoopt, maar de school ons beslist niet laat zitten en we met z'n allen opnieuw gaan bekijken wat de mogelijkheden voor Rik zijn.

Hierover zal ik zodra ik meer weet, de site aanvullen.


[ terug... ]Omhoog


Maak vrienden

ZELF MAAR NIET ALLEEN

  • ZELF MAAR NIET ALLEEN Ondersteuning bij de opvoeding van uw kind met ADHD, PDD-NOS. www.adhdcluster4uwervaring.mysites.nl

TWITTER MIRAN VOS


Copyright 2002-2018